LLENGUA CATALANA
DICTAT PREPARAT
En __________________, Circe el ______________ d’un nou perill: ________________ prop de l’illa de les sirenes. Compte! Els cants d’aquests ______________ meitat dona meitat ______________ hipnotitzaven els _________________ i els feien caure al mar. Per ______________, Odisseu va demanar als seus __________ que es tapessin les _____________ amb ___________ i que el _______________ al pal _____________: _________ podria sentir aquests cants _________________ sense caure pres del seu _______________.
Col·loca a cada espai la paraula adient:
orelles, embruix, major, éssers, acomiadar-se, mariners, va avisar, cera, passarien, així, evitar-ho, ocell, lliguessin, homes, extraordinaris
TEXT NARRATIU
Després d’haver sobreviscut a les sirenes, van passar entre dues roques, una de les quals, Escil·la, formava remolins i, l’altra, Caribdis, era un temible monstre de sis caps. Odisseu va fer passar el vaixell arran d’Escil·la, la menys perillosa. Tot i així, va perdre sis dels seus homes, devorats cadascun per un dels caps de Caribdis.
Esgotats de tant remar, Odisseu i els mariners van amarrar a l’illa del déu Sol per recuperar forces, i van menjar carn dels bous que hi havia per allà. Però el Sol, empipat pel robatori, va demanar a Zeus que els castigués. Zeus va enviar el llamp i va fer enfonsar el vaixell. Només Odisseu, que no havia menjat carn de bou, es va salvar.
Agafat a un tros de fusta i a la deriva, va arribar a la preciosa illa de la nimfa Calipso. En aquell lloc paradisíac, retingut per la nimfa, Odisseu va viure set anys. Era feliç, però alhora estava trist: enyorava Ítaca i la seva família.
Compadida pel dissortat heroi, Atena el va ajudar a tornar a casa. Però el furiós Posidó no pensava rendir-se en la seva revenja i li va fer passar una darrera prova: navegar dos dies i dues nits damunt d’un rai, enmig d’una terrible tempesta.
I finalment va arribar, mig mort, a les costes de Feàcia, on la princesa Nausica i el seu pare, amb una gran hospitalitat, li van proporcionar un vaixell, tresors i homes per tornar a casa.
Mentrestant, Penèlope, a qui tothom creia vídua, intentava deslliurar-se dels seus pretendents. Per allargar el moment d’haver-se de casar amb un d’ells, va dir que ho faria quan acabés el brodat que estava teixint. Però la reina desteixia a la nit el que havia brodat de dia. Així van passar els anys, fins que Odisseu va tornar a la seva enyorada Ítaca.
L’Odissea
Cavall Fort, núm. 1193/1194
Cavall Fort, núm. 1193/1194
COMPRENSIÓ LECTORA I VOCABULARI
Van amarrar a l’illa del déu Sol vol dir...
a) que van abandonar el vaixell a l’illa del déu Sol.
b) que van subjectar amb cordes la nau a l’illa del déu Sol per poder-hi entrar.
c) que van saltar a l'aigua per tal de visitar l’illa del déu Sol i recuperar forces.
d) que van naufragar en arribar a l’illa del déu Sol.
Quin d’aquests personatges experimenta el sentiment de compassió?
a) Calipso
b) Nausica
c) Atena
d) Penèlope
Què NO significa “a la deriva”?
a) incontrolat
b) emportat pel vent
c) endut pel corrent
d) sense veles
Quina és la causa de la tristesa d’Odisseu?
a) El fet que s’ha d’enfrontar a un monstre de sis caps.
b) L'enfadament de Posidó que el fa navegar dos dies i dues nits enmig d’una terrible tempesta.
c) El record de la seva pàtria i la seva família.
d) El fet que ha d’abandonar la princesa Nausica i el seu pare.
Motiu pel qual és enfonsat el vaixell d’Odisseu.
a) Una forta tempesta de llamps i trons.
b) Els mariners van menjar carn de bou.
c) Odisseu i els seus homes van fer un robatori a les sirenes.
d) La venjança de Posidó.
Què entens per hospitalitat?
a) Bon acolliment.
b) Bones paraules.
c) Mala rebuda.
d) La visita a un hospital.
Quin és l’ordre cronològic correcte dels fets de la història?
a) 1. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 2. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 3. Possidó li fa passar una altra prova. / 4. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 5. Nausica i el seu pare l’acullen. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
b) 1. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 2. Possidó li fa passar una altra prova. / 3. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 4. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 5. Nausica i el seu pare l’acullen. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
c) 1. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 2. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 3. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 4. Possidó li fa passar una altra prova. / 5. Nausica i el seu pare l’acullen. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
d) 1. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 2. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 3. Possidó li fa passar una altra prova. / 4. Nausica i el seu pare l’acullen. / 5. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
Què t’imagines que deu ser un rai? (Si et cal, llegeix de bell nou el paràgraf.)
a) Un flotador de plàstic.
b) Uns troncs lligats.
c) Una barca salvavides.
d) Cosa que va malament; exemple: malament rai.
Un brodat és ...
a) Una pintura, normalment de flors, feta a la roba.
b) Conjunt d'agulles amb fils de colors.
c) La cara d'Odisseu feta sobre un teixit.
d) Adorn fet amb fil sobre un teixit.
Quina expressió et fa descobrir que Odisseu estava casat amb Penèlope?
Com es demostra que Penèlope estava molt enamorada d’Odisseu?
Copia “l’adjectiu” que t'assegura que l’illa de la nimfa Calipso era realment preciosa.
ORTOGRAFIA
Per què creus que, en el text que has llegit, la frase empipat pel robatori va entre comes?
Escriu tres mots del text que portin prefix. Què signifiquen aquests prefixos?
Troba una paraula de la lectura que porti accent diacrític. Què és un accent diacrític?
En saps d'altres?
Separa les síl·labes dels noms “Zeus”, “Odisseu”, “Nausica” i “Feàcia”.
Aquest text que acabes de llegir pertany a la mitologia grega. Escriu el plural d’aquestes paraules: mitològica, grega, nimfa i platja.
GRAMÀTICA
Torna a llegir la lectura i apunta tres adjectius qualificatius i el nom al qual qualifiquen.
Escriu la persona, el nombre i el temps dels verbs subratllats en el text.
Conjuga totes les persones de l’imperfet d’indicatiu del verb “enyorar”. Subratlla l’arrel i la desinència de diferent color.
Analitza sintàcticament aquestes dues frases:
Odisseu va tornar a la seva enyorada Ítaca.
Li van proporcionar un vaixell.
a) que van abandonar el vaixell a l’illa del déu Sol.
b) que van subjectar amb cordes la nau a l’illa del déu Sol per poder-hi entrar.
c) que van saltar a l'aigua per tal de visitar l’illa del déu Sol i recuperar forces.
d) que van naufragar en arribar a l’illa del déu Sol.
Quin d’aquests personatges experimenta el sentiment de compassió?
a) Calipso
b) Nausica
c) Atena
d) Penèlope
Què NO significa “a la deriva”?
a) incontrolat
b) emportat pel vent
c) endut pel corrent
d) sense veles
Quina és la causa de la tristesa d’Odisseu?
a) El fet que s’ha d’enfrontar a un monstre de sis caps.
b) L'enfadament de Posidó que el fa navegar dos dies i dues nits enmig d’una terrible tempesta.
c) El record de la seva pàtria i la seva família.
d) El fet que ha d’abandonar la princesa Nausica i el seu pare.
Motiu pel qual és enfonsat el vaixell d’Odisseu.
a) Una forta tempesta de llamps i trons.
b) Els mariners van menjar carn de bou.
c) Odisseu i els seus homes van fer un robatori a les sirenes.
d) La venjança de Posidó.
Què entens per hospitalitat?
a) Bon acolliment.
b) Bones paraules.
c) Mala rebuda.
d) La visita a un hospital.
Quin és l’ordre cronològic correcte dels fets de la història?
a) 1. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 2. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 3. Possidó li fa passar una altra prova. / 4. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 5. Nausica i el seu pare l’acullen. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
b) 1. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 2. Possidó li fa passar una altra prova. / 3. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 4. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 5. Nausica i el seu pare l’acullen. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
c) 1. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 2. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 3. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 4. Possidó li fa passar una altra prova. / 5. Nausica i el seu pare l’acullen. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
d) 1. Odisseu fa passar el vaixell arran d’Escil·la. / 2. Zeus envia un llamp que enfonsa el vaixell. / 3. Possidó li fa passar una altra prova. / 4. Nausica i el seu pare l’acullen. / 5. Odisseu arriba a una preciosa illa. / 6. Odisseu torna a Ítaca.
Què t’imagines que deu ser un rai? (Si et cal, llegeix de bell nou el paràgraf.)
a) Un flotador de plàstic.
b) Uns troncs lligats.
c) Una barca salvavides.
d) Cosa que va malament; exemple: malament rai.
Un brodat és ...
a) Una pintura, normalment de flors, feta a la roba.
b) Conjunt d'agulles amb fils de colors.
c) La cara d'Odisseu feta sobre un teixit.
d) Adorn fet amb fil sobre un teixit.
Quina expressió et fa descobrir que Odisseu estava casat amb Penèlope?
Com es demostra que Penèlope estava molt enamorada d’Odisseu?
Copia “l’adjectiu” que t'assegura que l’illa de la nimfa Calipso era realment preciosa.
ORTOGRAFIA
Per què creus que, en el text que has llegit, la frase empipat pel robatori va entre comes?
Escriu tres mots del text que portin prefix. Què signifiquen aquests prefixos?
Troba una paraula de la lectura que porti accent diacrític. Què és un accent diacrític?
En saps d'altres?
Separa les síl·labes dels noms “Zeus”, “Odisseu”, “Nausica” i “Feàcia”.
Aquest text que acabes de llegir pertany a la mitologia grega. Escriu el plural d’aquestes paraules: mitològica, grega, nimfa i platja.
GRAMÀTICA
Torna a llegir la lectura i apunta tres adjectius qualificatius i el nom al qual qualifiquen.
Escriu la persona, el nombre i el temps dels verbs subratllats en el text.
Conjuga totes les persones de l’imperfet d’indicatiu del verb “enyorar”. Subratlla l’arrel i la desinència de diferent color.
Analitza sintàcticament aquestes dues frases:
Odisseu va tornar a la seva enyorada Ítaca.
Li van proporcionar un vaixell.
Hola Toni tenim que imprimir i fer aquesta pagina o ens la donaras tu.
ResponEliminaS'ha de fer, és clar.
Eliminatoni es llarg pero facil
ResponElimina