dimarts, 12 de juny del 2012

TEXT HISTÒRIC


LECTURA
Després que Catalunya va ser ocupada per Felip V, el nou rei va voler castigar-la per haver-se revoltat. Per això, l’any 1716 va publicar el Decret de Nova Planta, que abolia l’ús de la llengua, les lleis i les institucions de Catalunya i dels altres regnes de la Corona d’Aragó. 
D’aquesta manera pretenia uniformar tots els regnes hispànics mitjançant la imposició de les lleis de Castella i de la llengua castellana.
També es va fer una nova divisió de tot el territori espanyol i Catalunya va passar a ser una província, dividida en corregiments.
Cap a final del segle XVII, i sobretot al segle XVIII, les millores al camp català van permetre l’augment de la producció agrícola i la possibilitat de vendre alguns dels productes al mercat.
Aquesta situació va fer que l’economia catalana iniciés una recuperació i no patís la mateixa crisi en què es trobava immersa Castella.
A més, l’any 1778 el rei Carles III decretà la llibertat de tots els ports per comerciar amb Amèrica, la qual cosa va facilitar l’expansió del comerç exterior català i va afavorir el creixement econòmic de Catalunya.



COMPRENSIÓ I VOCABULARI
1. Quines conseqüències va tenir per a Catalunya el Decret de Nova Planta?
2. Com es va dividir el territori espanyol?
3. De quina manera Catalunya va poder recuperar-se econòmicament?
4. Per què la llibertat de ports decretada per Carles III va afavorir el comerç exterior català?
5. Què significa “abolir”? I “uniformar”? I “imposició”?
6. Escriu els antònims de “facilitar” i “augment”.


ORTOGRAFIA
7. Escriu amb lletres els anys que surten en el text.
8. Anota dues paraules del text que portin accent diacrític. Evidentment, porten accent per distingir-les d’altres dues paraules. Escriu una frase amb cadascun d’aquests altres mots no accentuats.
9. Escriu el plural d’aquests mots: llengua, imposició i comerç.
10. Per què “immersa” s’escriu amb dues “emes”. Posa tres exemples més.
11. Escriu tres paraules agudes amb accent, tres planes amb accent i tres esdrúixoles. Separa aquests mots en síl·labes.
12. Per què l’article “la” de “la imposició” no s’apostrofa?


GRAMÀTICA
13. La frase subratllada del text es troba en passiva. Passa-la a activa.
14. Analitza els tres verbs subratllats. (Persona, nombre, temps i mode.)
15. A quin nom del text substitueix el pronom assenyalat: castigar-la?
16. Analitza sintàcticament aquesta frase:
Al segle XVIII l’economia catalana va iniciar una recuperació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada