1. Construeix un quadrat el perímetre del qual és 32 cm.
Recorda que el perímetre del quadrat és la suma de tots els costats del quadrat.
2. Construeix un rectangle amb aquestes dades:
Perímetre = 30 cm
El costat llarg és el doble que el costat curt.
Si no et surt aquesta dada, demana ajuda. Nosaltres també et volem ajudar:
Perímetre del rectangle = costat llarg + costat curt + costat llarg + costat curt
I com que el costat llarg diuen que és el doble que el costat curt, aleshores ha de passar que...
Costat llarg = costat curt + costat curt
Això vol dir que...
Perímetre del rectangle = (costat curt + costat curt) + costat curt + (costat curt + costat curt) + costa curt
És a dir...
Perímetre del rectangle = 6 x costat curt. (Sis vegades el costat curt.)
Així doncs el costat curt és una sisena part del perímetre.
3. Donades aquestes dades construeix un rombe.
Perímetre = 28 cm
Angle agut = 55 graus
Explicació:
El rombe és un paral·lelogram que té els quatre costats iguals.
Això vol dir que
costat + costat + costat + costat = 28 cm
Per tant
28 : 4 = 7 cm fa el seu costat.
Ara dibuixa dos segments de 7 cm i fes que formin un angle agut de 55 graus.
Tot seguit agafa el compàs, mesura 7 cm i fes els dos costats que falten.
Recorda que amb l'agulla del compàs has de punxar els dos extrems dels costats de 7 cm que evidentment no es toquen.
4. Construeix un romboide que acompleixi aquestes condicions:
Angle obtús =125 graus.
Perímetre = 38 cm
Costat llarg = 12 cm
Recorda que els dos costats llargs sumats fan...
12 cm + 12 cm = 24 cm
Com que el perímetre de la figura mesura 38 cm, això vol dir que...
38 cm = 24 cm + costat curt + costat curt
Per tant, els dos costats curts mesuren...
38 cm - 24 cm = 14 cm
Si els dos costats mesuren 24 cm, és facil deduir quants centímetres en mesura un.
NIVELL 2
1. Construeix un quadrat sabent que la seva diagonal fa 10 cm.
Si et cal un cop de mà, aquí el tens:
Traça un segment de 10 cm.
Fes ara la seva mediatriu. Sigui C el punt on es troben la mediatriu i el segment donat.
Traça una circumferència de diàmetre 10 cm el centre de la qual sigui el punt C.
Ara uneix els extrems dels dos diàmetrs i ja tens el quadrat fet.
2. Construeix un rectangle amb aquestes dades:
Perímetre = 32 cm
Costa curt = un terç del costat llarg
Recorda que
perímetre = costat llarg + costat curt + costat llarg + costat curt
Com que el costat curt = 1/3 del costat llarg,
això vol dir que
costat llarg = costat curt + costat curt + costat curt
És a dir:
costat llarg = 3 x costat curt
Resulta fàcil deduir que el perímetre del rectangle serà:
perímetre = (3 x costat curt) + costa curt + (3 x costat curt) + costat curt
Així doncs,
perímetre = 8 x costat curt (8 vegades el costat curt)
Això vol dir que el costat curt és una vuitena part del perímetre.
3. Donades aquestes dades construeix un rombe.
Diagonal petita = 10 cm
Diagonal gran = 20 cm
En acabar, calcula el perímetre del rombe i tots els seus angles.
4. Construeix un romboide que acompleixi aquestes condicions:
Costat AB = 6 cm
Costat AD = 11 cm
Diagonal BD = 14 cm
Explicació:
Ens donen tres segments: AB, AD i BD.
Amb aquests tres segments podem formar un triangle.
Feu-lo. Utilitzeu el regle i el compàs.
Aquest triangle és escalè, és a dir, no té cap costat igual.
-Però no havíem de fer un romboide? -diu un alumne que sempre vol acabar aviat.
-Espera, no siguis impacient, ens trobem a mig camí -exclama Euclides somrient.
Atenció. Ara ve la part emocionant.
-És quan la Caputxeta es troba el llop? –intervé una nena molt fantasiosa.
-Oh, no! –respon Euclides-. És quan, Andròmeda encadenada a una roca i a punt de ser devorada per un monstre marí, és alliberada per Perseu.
Tots els quadrilàters estan formats per dos triangles.
I tots els quadrilàters paral·lelograms estan formats per dos triangles iguals.
Així, doncs, transporteu amb el compàs el segment AB a l'altra banda. Punxeu el punt D amb l’agulla del compàs i feu un arc.
Després, transporteu el segment AD a l'altra banda. Punxeu en el punt B i traça un altre arc amb el compàs.
El punt on es troben els dos arcs l'anomeneu C.
Ara traceu els segments BC i DC.
Resulta que el romboide ja està acabat.
Fixeu-vos que
el segment AB = segment DC
i el segment AD = segment BC.
Us adoneu que el segment BD és la diagonal del romboide?
-Oh, i tant! -diu un noi molt eixerit-. I també veig que els dos triangles que ens han sortit són iguals, i tenen un costat comú que és precisament la diagonal.
-Doncs jo veig que Andròmeda ha estat alliberada perquè Perseu ha vençut el monstre – i Euclides somriu.
De pressa, el savi i vell matemàtic se'n va a l'aeroport del Prat. Agafa el primer romboide volador que troba i s’entorna a la seva estimada Grècia.
Ara, tots vosaltres ja sabeu fer un romboide.
La Caputxeta ha estat salvada pel caçador.
Perseu ha petrificat el monstre i es casa amb la formosa Andròmeda. I mengen
anissos i són molt feliços.
CONSTRUCCIÓ D'UN ROMBOIDE
Aquest darrer apartat només és per mirar i escoltar. No cal que feu res.Això és un exemple de MATMÚS. (M'enteneu?)
Donats els costats i un angle es pot construir d'aquesta manera el romboide.
La música és de Txaikovski i pertany al seu ballet El Trencanous. Agradable construcció.
Victoria, la primera alumna matinera de la setmana blanca. Els altres encara deuen dormir. Sí, cal fer els paral·lelograms-02. El nivell és opcional. Recorda que el nivell 1 és una mica més senzill que el 2. Els "pentàgons" podeu fer el nivell 2, però si alguna figura no surt, es fa la que correspon al nivell 1. Bona setmana.
ResponEliminaToni jo no he escrit però m'he aixecat a les 9:08 i m'he quedat mirant la tele. Adeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu(multiplicalaultima mlletra per999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 i no et cabra a la calculadora(fliparas))
ResponEliminaMarc, per a fer les teves operacions calen unes calculadores elàstiques. Aviat s'inventaran.
ResponEliminaJo, ara per ara, prefereixo retornar a la normalitat.
Vaja!, si això se li pot dir normalitat...
Adéu x 1!
Bon 501 50 50 1 1 1 1
Doncs Marc a la meva calculadora si que i cap aquest numerot.
ResponEliminaAixò s'ha de fer?
M'agrada molt el Trencanous de Txaikovski.
ResponEliminaJa ho he fet
ResponEliminaQuins alumnes més fantàstics!
ResponEliminaTé més feina el mestre a pensar la feina que els alumnes a fer-la.
BONA 7MANA!
M'agrada el Trencanous però en canvi no m'agrada el conte " una troballa sorprenent" de Jaume Cela.
ResponEliminaA tu Marc t'agradaria més UN TRAPEZI SORPRENENT. Tot els alumnes que l'han llegit diuen que és molt divertit.
ResponEliminaLlàstima que el llibre encara s'hagi d'escriure.
Un dia ja et deixaré llegir el segon capítol que tracta d'un paral·lelogram aristòcrata molt seriós que es troba un trapezi rodamón que balla el Trencanous pel carrer.
M'ho vaig passar molt bé llegint-lo, llàstima que encara s'hagi d'escriure la primera frase.
M'agradaria mes llegir un llibre titulat " un joc de la wii sorprenent" així em divertiria mes.
ResponEliminaA i si t'enrecordes l'últim dia et vaig dir una cosa però deies ue per aquella orella no l'escoltaves te la dic ara: si no llegim la troballa sorprenent no passa res( ara no diguis que am el ull que llegeixes el ordinador no veus bé).Yo llegire la historia interminable si ( continuo en el seguent missatge).
el dilluns em renyes es una altra cosa però aquesta historia sera explicada en un altre moment.adeuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu(ara no mutipliquis simplement mira).
ResponEliminaAixò semblen els diàlegs que va escriure un filòsof que es deia Plató.
ResponEliminaEt faig saber que la "wii" no és sorprenent, és massa evident; els prehistòrics ja hi jugaven amb un garrot a la mà.
Et recomano que llegeixis La troballa sorprenent i així cada capítol et resultarà una història interminable. Quan acabis tots els capítols, pots escoltar el Trencallibres i ballar una estona pel menjador de casa teva o pel carrer.
Adé1! (Mira només La troballa sorprenent.)
TONI NO EM SURT EL ROMBE,QUE HI FAIG?
ResponEliminaHA I TONI ESTIC HAM EL MARC A MI TAMPOC M'AGRADA UNA TROBALLA SORPRENENT NOMES COMENÇAR HA LLEGIR
M'HA SEMBLAT ABURRI PERQUE JO HI FAIG EL MATEIX CUAN VENEN LES MEVES COSINES A CASA AMAGEM LES CONSOLES I FINS QUE LA MEVA MARE NO SA ADORMIT NO LLUGEM, PERO ES HAM CONSOLES NO HAM UN COCODRIL.
BUENO TONI RESPON-ME A LA PREGUNTA SIUSPLAU.
ADEU
Per a la Laura i per a totes les Laures de la classe que no saben fer un rombe.
ResponEliminaEXPLICACIÓ (nivell 1):
El rombe és un paral·lelogram que té els quatre costats iguals.
Això vol dir que
costat + costat + costat + costat = 28 cm
Per tant
28 : 4 = 7 cm fa el seu costat.
Ara dibuixa dos segments de 7 cm i fes que formin un angle agut de 55 graus.
Tot seguit agafa el compàs, mesura 7 cm i fes els dos costats que falten.
Recorda que amb l'agulla del compàs has de punxar els dos extrems dels costats de 7 cm que evidentment no es toquen.
Si tens algun problema, m'ho fas saber.
Llegeix UN ROMBE SORPRENENT, potser t'agradarà més que una TROBALLA.
Hola amics!
ResponEliminaAvui és l'aniversari de Bobby Fisher!
Jo ja l'he felicitat! Vaig buscar quin dia era el seu aniversari i vaig trobar que era avui (9 de març, 1943). Sobretot feliciteu-lo!
Ah! per cert ell va dir que els escacs eren art!
ResponEliminatoni em tindras de explicomo
ResponEliminaToni, jo si que tinc una calculadora més o menys elastica!
ResponEliminaP.D.: Heu vist el meu comentari dels SUDOKUS-02? És el comentari més llarg del món!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Toni, el romboide del nivell 2 no em surt;he
ResponEliminaestat mirant en el google i no sé com fer-ho.
Si us plau, dona´m una pista. Gràcies.
Toni agrairia que fesis les lletres una miqueta més grans.(les que són petites)
ResponEliminaRESPOSTA A ALEXJUGÓN.
ResponEliminaAquest és l'exercici complicat, oi?
4. Construeix un romboide que acompleixi aquestes condicions:
Costat AB = 7 cm
Costat AD = 11 cm
Diagonal BD = 14 cm
EXPLICACIÓ
Ens donen 3 segments: AB, AD i BD.
Amb aquests tres segments podem formar un triangle.
Fes-lo. Utilitza el regle i el compàs.
Aquest triangle és escalè, és a dir, no té cap costa igual.
-Però no havíem de fer un romboide? -diu l'Alex
-Espera, Alexjugón, ens trobem a mig camí -exclama Euclides somrient.
Atenció. Ara ve la part emocionant.
Tots els quadrilàters estan formats per dos triangles.
I tots els quadrilàters paral·lelograms estan formats per dos triangles iguals.
Així, doncs, transporta amb el compàs el segment AB a l'altra banda. Punxa el punt D i fes un arc amb el compàs.
Després transporta el segment AD al'altra banda. Punxa en el punt B i traça un arc.
El punt on es troben els dos arcs l'anomenes C.
Ara traça els segments BC i DC.
Resulta que el romboide ja està acabat.
Fixa't que el segment AB = segment DC
i el segment AD = segment BC.
T'adones que el segment BD és la diagonal del romboide?
-Oh, i tant! -diu l'Alexjugón-. I també veig que els dos triangles que m'han sortit són iguals i tenen un costat comú que és precisament la diagonal.
Euclides somriu. Se'n va a l'aeroport del Prat, a la nova terminal, i s'entorna a Grècia amb un romboide volador.
Sara, regaré la lletra de les explicacions. A veure si creix.
ResponEliminaMoltissimaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas gracieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeees.
ResponEliminaAdéuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu amics.
Gracies Toni, per feer la lletra mes gran o per "regarla" ara es veu moltissim millor i a lo millor ho faig D'acord!
ResponEliminaToni per el comentari de que cada capitol sera una historia interminable no ha sigut per que m'he llegit el llibre amb un tres i no res. Hguanyat 80€ treballant de valen a la sabateria introduin dades a la nostra pagina web que es titula:"munnè des de 1941" jo he fet fotos i he introdui dades i m'he guanyat una pasta.
ResponElimina