dimarts, 3 de gener del 2012

LES HORES (SEGONA PART)

BELLES HORES
Treball interdisciplinari

A tots els nens i nenes que es lleven d'hora
i saluden el sol ixent amb un somrís.

  • Apunta el dia, mes, any i hora d'inici d'aquesta segona part del treball.


    • Quina fracció d'hora són cinc minuts? (Simplifica la fracció si pots.)


      • És veritat que 1 dècima, 2 centèsimes i 5 mil·lèsimes de dia equivalen a 3 hores? Demostra-ho.


        • Escriu en forma digital aquestes hores:
                  un quart de deu:
                  dos quarts de quatre:
                  tres quarts de sis:
                  un quart i mig d'onze:

        • És bonic veure néixer el dia. Com es diu la seva primera claror?


          • Què significa l'expressió "al cant del gall"?


            • Quin nom rep aquest aparell? Per a què serveix?
            • Fes una frase amb cadascuna d'aquestes locucions:
                      a trenc d'alba:
                      al gall cantant:
                      a punta de dia:
                      al rompent de l'alba:

            • Quina diferència hi ha entre alba i aurora.


              • Què significa l'expressió "a sol ixent"?


                • Cloude Monet va pintar aquesta famosa pintura.
                         
                          Informa't i contesta les següents qüestions:
                          
                          Qui era Cloude Monet?
                          Entre quins anys va viure?
                          Nacionalitat:
                          Com es diu la pintura que es mostra en aquesta pàgina?
                          Per què és important aquest quadre?

                • Lleva't una mica d'hora, mira el cel i descriu el naixement del dia. (Escriu unes quatre o cinc ratlles.)


                  • Observa aquest despertador:

                            

                            Quants minuts falten perquè siguin les 11?
                            A quina hora aproximadament sonarà, aquest despertador?
                            (Compte, no et  punxis amb tantes agulles!)
                            Quantes hores i minuts falten perquè siguin les 9 h?
                            
                  • Escriu l'angle convex que formen les agulles a les hores indicades:
                            A la 1 h:                                                        A les 7 h:
                            A les 2 h:                                                      A les 8 h:
                            A les 3 h:                                                      A les 9 h:
                            A les 5 h:                                                      A les 11 h:


                  • Quin altre nom reben les agulles d'un rellotge?


                    • Jean-Françoise Millet (1814-1875) va ser un pintor realista francès. Destaquen les seves escenes de pagesos i grangers. Aquí podeu contemplar la seva obra mestra: L'Àngelus. 
                              
                              Què s'entén per "obra mestra"?
                              Què és l'Àngelus?
                              A quina hora o a quines hores se sol resar?
                    • Llegeix atentament aquest text de Juan Ramón Jiménez (1881-1958) titulat ¡Ángelus!
                    Mira, Platero, qué de rosas caen por todas partes: rosas azules, rosas blancas, sin color...Diríase que el cielo se deshace en rosas. Mira cómo se me llenan de rosas la frente, los hombros, las manos... ¿Qué haré yo con tantas rosas?
                    ¿Sabes tú, quizás, de dónde es esta blanda flora, que yo no sé de dónde es, que enternece, cada día, el paisaje, y lo deja dulcemente rosado, blanco y celeste -más rosas, más rosas-, como un cuadro de Fray Angélico, el que pintaba la gloria de rodillas?
                    De las siete galerías del Paraíso se creyera que tiran rosas a la tierra. Cual en una nevada tibia y vagamente colorida, se quedan las rosas en la torre, en el tejado, en los árboles. Mira: todo lo fuerte se hace, con su adorno, delicado. Más rosas, más rosas, más rosas...
                    Parece, Platero, mientras suena el Ángelus, que esta vida nuestra pierde su fuerza cotidiana, y que otra fuerza de adentro, más altiva, más constante y más pura, hace que todo, como en surtidores de gracia, suba a las estrellas, que se encienden ya entre las rosas... Más rosas... Tus ojos, que tú no ves, Platero, y que alzas mansamente al cielo, son dos bellas rosas.


                    • Respon, tot seguit, aquestes qüestions:
                              Qui és Platero?
                              A quin llibre pertany aquest text?
                              Segons l'autor, què passa a l'hora de l'Àngelus?
                              Il·lustra el text que acabes de llegir.

                              Qui va ser Fray Angélico?
                              Insereix-hi una pintura seva.


                    • Aquesta prosa és plena d'imatges molt belles, per això es diu que es tracta d'una prosa poètica. Escriu un breu text sobre l'hora del dia que més t'agradi en forma de prosa poètica. (Pots redactar el text en català o en castellà. Mínim cinc ratlles.)


                      • Apunta l'hora, dia, mes i any en què has donat per acabada aquesta segona part del treball.

                      4 comentaris:

                      1. Hola Toni com et van a las vacances?
                        A mi em van perfectament,i a vosaltres amics meus com us van?
                        Toni una pregunta:
                        Això de la segona part de les hores hi ha coses diferents cal fer-ho?
                        Respon siusplau.

                        ResponElimina
                      2. M'alegro Álex que t'ho passis bé. De moment no cal fer aquestes altres parts del treball. Vosaltres ja vau realitzar les primeres activitats. Més endavant ja en parlarem perquè sou pocs els qui sabeu realitzar correctament aquests megatreballs.
                        Que els Reis siguin generosos i no et portin carbó.

                        ResponElimina
                      3. Toni com puc millorar les notes dels megatreballs?

                        Laia Marcè.

                        ResponElimina
                      4. toni els que hufan tot hu tindran que fer

                        ResponElimina