dissabte, 14 d’abril del 2012

PARAULES COMPOSTES

Per a l'Olga, infatigable i generosa treballadora, 
que es mereix  també el títol d'amiga del bloc Xampimentols.


MOTS COMPOSTOS
Els mots compostos es poden formar a partir de les combinacions següents:

VERB + NOM = trencanous
NOM + NOM = ferrocarril
NOM + ADJECTIU = pit-roig
NOM + VERB = capgirar

ADJECTIU + NOM = altaveu
ADJECTIU + ADJECTIU = sud-est
ADVERBI + ADJECTIU = malsà


NORMES PER A COL·LOCAR GUIONET
EN LES PARAULES COMPOSTES
  • En els numerals, entre les desenes i les unitats (trenta-tres...) i entre les unitats i les centenes (tres-cents...)
  • En els mots compostos en què el primer mot acaba en vocal i el segon comença en "x", "s" o "r" (escura-xemeneies, gira-sol, cara-rodona...).
  • En els mots compostos la pronunciació dels quals comporta una dificultat en la interpretació del seus significat (pit-roig, Puig-reig...).
  • En els mots compostos formats amb punts cardinals (sud-est, nord-est, nord-africà...).

ACTIVITATS
  • Relaciona un mot de cada fila i forma paraules compostes.
escura, fil, sord, lleva, cama, cap, boca, mitja, llepa, ferro
moll, taps, ferro, mut, nit, fils, carril, butxaques, ficar, llarg

  • Escriu una oració amb cada paraula composta.
  • Classifica les paraules anteriors segons el tipus de mots que les formen.
Nom + Nom =
Adjectiu + Adjectiu =
Verb + Nom =
Nom + Verb =
Nom + Adjectiu =
Adjectiu + Nom =

  • Escriu quan calgui el guionet en aquestes paraules compostes i si no cal, ajunta-les.
cara  xuclat =
busca  raons =
sud  africà =

dos  cents =
mil  fulles =
mig  dia =

nord  est =
para  xocs =
figa  flor =

seixanta  set =
cap  baix =
cama  llarg =

  • Escriu els noms compostos que corresponen a les definicions següents.
Habitants de l'Amèrica del Nord.


Punt cardinal on conflueixen el nord i l'oest.


Màquina de rentar plats i la resta de vaixella.


Barra de metall que atrau els llamps i impedeix que caiguin damunt les cases.


Producte de set i mig per vint-i-quatre.


Drap per eixugar-se les mans.


Persona que no es fia de ningú, que pensa malament dels altres.



IL·LUSTRACIONS
  • Les tres il·lustracions que surten en aquest treball, a quins mots compostos corresponen?


10 comentaris:

  1. Hola Toni,moltes gràcies per a dedicar-me aquesta pàgina tant divertida.M'ha fet molta il·lusió.
    Li he fet un cop d'ull, per a veure com era ,i no em puc esperar més , vaig a fer-la.
    Olga Catalán

    ResponElimina
    Respostes
    1. David (visca les comes)15 d’abril del 2012, a les 11:11

      Olga, es nota que estàs contenta!
      Jo tinc moltes ganes de començar-la.
      Adéuuu!
      P.D Faig servir comes, eh!

      Elimina
  2. Respostes
    1. Docs jo no tinc tantes ganes de fer-la però ja l'estic fent.

      Elimina
  3. Toni ja ho e fet.
    Wupy.
    Tu donare demà, quan et vegi.
    Adew amics i amigues i adew Toni

    ResponElimina
  4. Com pot haver-hi gent que tingui ganes de fer això? I no mirem a ningú, eh David? En realitat no et miro perquè no puc mirar-te per l'ordinador, però que quedi clar que si pogués et miraria.

    P.D.: Que surti ja el senyor Algú! I m'és igual si l'article 11 o 12 de la Declaració dels Drets Humans diu que s'ha de respectar la vida privada! Que el Joaquim em mati si vol!

    ResponElimina
  5. Toni algunes normes de les paaraules compostes el dilluns me les expliques.

    ResponElimina
  6. busco els significats i no els trobo

    ResponElimina
  7. Una cosa falten els verbs+i+verbs els podrieu ficar???

    Gracies

    ResponElimina
  8. Algú em pot dir la pagina d´un diccionari de paraules compostes?
    Sisplau.

    ResponElimina