dilluns, 23 d’abril del 2012

POSTALS ORTOGRÀFIQUES-01

Al Roger i a la Miriam, bons i amables alumnes, que al museu de les mines de carbó de Cercs
van parlar dels filons d'amistats dels Xampimentols.

HA

Estimat alumne o alumna,
T'envio aquesta postal des de Cercs. Sé que tu també en guardes bons records.


Gràcies pels vostres somriures.
Vosaltres sou la primavera!


RECORD 


HA = Present del verb "haver". 
El verb "haver" és un verb auxiliar, és a dir, serveix per a formar els temps compostos.
Ha nevat.
En aquest cas, "ha + el participi de nevar" forma el perfet d'indicatiu.


HI HA és una forma invariable del verb haver. No existeix HI HAN.
Hi ha un llibre.
Hi ha molts llibres.
Però sí que podem dir:
Els alumnes han anat a un parc. Hi han anat.
En aquest cas "han anat" és la 3a persona singular del perfet d'indicatiu del verb anar.



Norma pràctica: Quan "ha" es pot canviar per "havia", vol dir que és del verb haver i per tant s'escriu "ha". En cas contrari, escriurem "a".
Exemple: Ha arribat a Cercs. Podríem també dir: Havia arribat a Cercs; però no: "Ha arribat havia Cercs."


ACTIVIGRAFIES

  • Conjuga els perfets d'indicatiu dels verbs TREBALLAR i RECORDAR.
  • Col·loca la forma impersonal i invariable HI HA o el pronom HI + HAN on calgui:

Sobre la taula ............... una vella màquina d'escriure.
Els alumnes han entrat dins la mina. ............... entrat.
............... neu al cim de les muntanyes.
El museu és ple de fotografies. N' ............... moltes, de fotos.
Els nens i nenes han pujat a unes vagonetes. Els nens i nenes ............... pujat.
Dins les galeries ............... lignit.
............... obrers a l'interior de la mina.


Aquest sistema de xapes permetia controlar les entrades i sortides dels miners.
  • A la dedicatòria hi surt la paraula "filó". Què és un "filó"? Subratlla la resposta correcta.
Conjunt de fils que serveixen per a cosir, per a fer teixits, etc.
Massa mineral, estreta i allargada, que aparaeix a les esquerdes de roques o de terrenys.
  • Ordena aquests diferents tipus de carbó mineral segons el seu grau de carboni. Comença pel més pobre i acaba pel més evolucionat, és a dir, pel que té més poder calorífic:
lignit, antracita, torba, hulla


Ens retrobarem a la classe. Una forta abraçada des de Cercs.


PD.: Fa un aire fred. Des de l'entrada de les mines, veig el Prepirineu nevat. Quina bella florida d'estrelles ha esclatat damunt els cims aquest abril!

6 comentaris:

  1. Toni tens una falta es ficat tamé i es també diria jo.
    Està en u lloc d'exemple

    Exemple: Ha arribat a Cercs. Podríem tamé dir: Havia arribat a Cercs; però no: "Ha arribat havia Cercs."

    mireia López Gil
    6èb

    ResponElimina
  2. David (Cavall de Guerra, Cavall de Guerra, quan, quan)23 d’abril del 2012, a les 20:16

    Ah, que bonic! M'encancanten les muntanyes nevades. M'apacionen.
    Va ser una bonica excurció, però jo tenia molta calor.-----bonic rodolí.
    Per quan és? Pare t'atjuntarè (o com es digui) més fotos de aquesta excurció.

    P.D.Potser em va agradar més el paisatge que les mines, però reconec que treballar a les mines té molt de mèrit. Les mines són molt maques, vistes en un sentit.

    ResponElimina
  3. Toni quina postal ortografica em de fer de deuress ¿?

    PD:contestaaa rapiddd!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. SÍ,Ari jo crec que si que és aquesta!!! jo ja l'estic fent!!

      Elimina
  4. Jo també estic fent aquesta! Suposu, què és la que s'ha de fer...

    ResponElimina
  5. Laiaaaaa!!!!! ;) ♥ (que guay)7 de maig del 2012, a les 19:17

    Ho vaig a fer.(les activitats s'han de fer aviso)

    ResponElimina