dijous, 17 de febrer del 2011

DICTATS

DICTATS MATEMÀTICS
I
Avui Euclides, un grec molt savi, ha entrat a les aules de cinquè.
-Hola, nois i noies! -ha dit en català-, per un punt hi passen infinites rectes i pel vostre cor hi passa tota la humanitat.
I Euclides ha desaparegut. Dues rectes paral·leles se l'han endut cel enllà.

II
Un terç d'un quart d'òrbita del planeta Terra és un mes.
Gener, febrer i març són fraccions de camí gebrat.
Abril, maig i juny representen un tros d'univers amb nius d'orenetes i flors.
Juliol, agost i setembre fan tres dotzens esquitxats amb aigua de mar.
Octubre, novembre i desembre mostren un numerador tremoladís i un denominador atapeït d'estels platejats.


III
Una suma llarguíssima, més de mil set-cents setanta-set sumands, es passeja pel passadís del Col·legi Sant Vicenç. Resulta molt estrany veure una operació, potser escapada d'un llibre de matemàtiques o de la pissarra guixada de xifres, deambular per una escola.
-Una anaconda!, -crida un alumne esporuguit de tercer de primària- no la toqueu pas!
-Avisem els bombers! -xiscla una nena.
Quin daltabaix hi ha a les aules! Corredisses, crits, empentes...
De sobte, un home, arribat d'una altra època, tal volta del segle XVIII o de principis del XIX, recull la sumota amb suma delicadesa. Increïble!, tan llarga com era, tants sumands com tenia i li han cabut tots en una mà. 
Ha passat el perill. L'home mira els alumnes amb un somriure als llavis.
-Guten Tag -els diu amablement; i afegeix en un català puríssim-: Un milió set-cents vint-i-un mil quatre-cents quaranta n'és el resultat. Guten Morgen. 
I, a poc a poc, baixa les escales i se'n va.

19 comentaris:

  1. Sí, aquest és el dictat de la prova de català. Prepara-te'l. Euclides encara no ha entrat a les aules.

    ResponElimina
  2. Apa Toni ho podies aver dit avans de fer la prova nooo?¿

    ResponElimina
  3. És un dictat curtet, llàstima que no l'havia vist per preparar-me el dictadet curtet d'Euclides (el mestre de la geomatria). Adéuuuuu amiguets i amiguetes!

    ResponElimina
  4. Toni soc la Clauia Montoya estic malalta.

    ResponElimina
  5. Toni el dictat ho podrias ha ver ficat una semanaa abans per poder estudiar!

    ResponElimina
  6. Ah!, ara ja hi ha el dictat per preparar-se'l. Quan acabi el tangram 02, me'l prepararé.
    Ara ja hi ha dos divertits dictats. En farem més?
    Suposo que sí! Ah!, per cert si poses un dictat més que sigui alguna cosa relacionada amb els escacs i el tangram, si us plau! Així serà un dictat fabulós i merevallós. Ah!, però que no pugui dir la nova paraula que dic jo nosésiésfácilet per no dir la paraula dificilet, sinó que pugui dir una nova paraula: superfacilet. Espero que ho facis! Adéuu amiguets i amiguetes oi que i esteu d'acord de fer un dictat de tangram i escacs, així podries dir: Per les aules entre el senyor Bobby Fisher i diu tot content els escacs són art. I el tu entres i dius nens avui farem campionat d'escacs i tangram. I per últim cop adéuu amiguets i amiguetes (la meva paraula preferida)! Hahahaha!

    ResponElimina
  7. Hola nois i noies he començat a fer els sudokus...pero no tinc gaire temps per fer-ho.
    Dissabte:
    Vaig anar a les Franqueses del Vallès per jugar un partit d' handbol.
    Diumenge:
    Vaig anar a veure un partit d' handbol en el qual despedien al BARRUFET!!
    Adéu!!!!!!!!!!!!
    PD: M'he mirat el DICTAT.
    Mar Bosch

    ResponElimina
  8. Bon dia amiguets i amiguetes!
    Jo ja m'he preparat el divertit dictat. Suposo que el farem avui, oi? Jo puc estar tranquilet perquè ja m'he preparat el dictat. Ah per cert les figures de tangram són molt faciletes, tenen un truc i també tenen diferentes maneres de fer-les. Com et vaig dir en l'anterior comentari: si us plau pel següent dictat posa alguna cosa relacionada amb escacs i tangram. Pots començar com allò que et vaig posar de Bobby Fisher. Tenim de veure la pel·lícula de Bobby Fisher, jo la vaig començar a veure però n sé com s'acaba! Adéu amiguets i amiguetes(la meva super paraula preferida).

    ResponElimina
  9. Lla m'ho he mirat,fins dema jajajajaja m'ha explicat un chiste
    Firmat per:Joel

    ResponElimina
  10. Toni que xulo aixó en contes de ser català sembla matmàtiques!!!!!!!!!!¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡

    ResponElimina
  11. Apa Joel quines faltotes que has fet en el teu comentari quan ho vegi el Toni.......Que no l'escoltes? diu que no hem de fer tantes faltes d'ortorafia.- -
    -

    ResponElimina
  12. Toni, podries treure aquesta pàg.?

    ResponElimina
  13. toni aquest és el dictat de l'examen?

    ResponElimina